Valikteema II: e-portfooliod

Valikteema II jaoks valisin Jenson, J. D., ja Treuer, P. artikli „Defining the E-Portfolio: What It Is and Why It Matters“. Artiklis kirjeldavad autorid põhiideed, aga ka e-portfooliotega kaasnevaid probleeme. Viimastel aastatel on sellest saanud oluline vahend hariduses, mis annab õpilastele võimaluse oma õppimist dokumenteerida ja juhtida. Selle loomise põhieesmärk on anda õpilastele võimalus aktiivselt osaleda oma õppeprotsessis, arendada kriitilist mõtlemist, refleksiooni ja iseseisvust õppetegevuses.

Samuti aitab e-portfoolio õpilastel luua oma töödest, projektidest, CV-dest ja muudest materjalidest digitaalset arhiivi, millest võib kasu olla järgmistel õppeetappidel, tööle asumisel või isiklikuks arenguks. Vaatamata e-portfoolio üha suurenevale kasutamisele ülikoolides, puudub aga ühtne arusaam selle rakendamisest. Loojad eeldasid, et õpilased jätkavad selle kasutamist ja arendamist ka pärast ülesannete või projektide täitmist, kuid praktika näitab, et enamik õpilasi lõpetab e-portfoolio kasutamise peaaegu kohe. Lisaks võivad õpetajatel ja õpilastel olla erinevad ideed selle kohta, milleks nad antud tööriista täpselt kasutavad.

Omast kogemusest võin öelda, et ühe aine raames kasutasin ka e-portfooliot ja selle edasine kasutamine ei jätkunud. Minu bakalaureuseõppe lõputöö oli just nimelt e-portfoolio loomine Google Sites abil, milles pidin demonstreerima oma andragoogi pädevust. Õpetajad andsid meile 8 ülesannet, mis pidid sellel olema, ja pidime esitama ka tõendid (näiteks fotod konverentsidelt või üritustelt), et teha selgeks, et me ei mõtle ainult “muinasjutte”. Mulle meeldis väga mõte kasutada lõpueksamina e-portfooliot, sest see andis suurepärase võimaluse korrata kõike, mida olin 3 aastat õppinud. Samuti näitasin ja tõestasin endale, et olen selles valdkonnas tõesti asjatundja. Siiski ei plaani ma e-portfoolio kasutamist jätkata, sest mulle tundub, et see täitis oma põhieesmärki piisavalt hästi. Võib-olla tulen tulevikus selle juurde tagasi, et oma mälu värskendada.

Loodan, et aja jooksul hinnatakse e-portfooliot siiski ning selle kasutamine ei jää ühe projekti raames toppama.

P.S. Minu e-portfoolioga on võimalik tutvuda siin.

Kasutatud allikad:

Jenson, J. D., & Treuer, P. (2014). Defining the E-Portfolio: What It Is and Why It Matters. Change: The Magazine of Higher Learning, 46(2), 50–57. https://doi.org/10.1080/00091383.2014.897192

3 thoughts on “Valikteema II: e-portfooliod

    1. Minu arust, blogi on see, mida sa teed vabatahtlikult ja enda huvides, ning see ei ole seotud konkreetse teema või tähtaegadega. E-portfoolio on vastupidi suunatud konkreetsele valdkonnale.

      Liked by 1 person

      1. Ehk, et siis nagu, et blogi saab olla e-portfoolio, aga iga blogi pole e-portfoolio? Ehk, et sõltuvalt spetsiifilisest teemast – blogi, kui sobib asjaga, võib olla vabalt e-portfoolio?

        Like

Leave a comment